Waar geef je als startend ondernemer met haast geen budget en nog geen inkomsten geld aan uit? Je hebt sowieso de driemaandelijkse kost van het sociaal verzekeringsfonds van 78.60 euro, dus 314,4 euro per jaar. Gelukkig zijn de investeringskosten voor Boek van mijn Leven quasi nihil:
Een van de goedkoopste middelen is een flyer. Die wou ik graag om te bussen hier in de buurt en in winkels/woon- en zorgcentra/bibliotheken/dokterspraktijken in de omgeving leggen. Geen idee of mensen überhaupt op basis van een flyer contact opnemen, maar ik vond het wel het proberen waard. Kwam daarbij dat ik dinsdag als bezoeker mee mag naar een Business Network International in Waregem-vergadering en ik flyers zou kunnen uitdelen onder de aanwezige ondernemers. Eerste vraag: besteed je het maken ervan uit en zoja, wat kost dat? Of maak je je flyer zelf? Ik koos voor het laatste. Eerst probeerde ik via het door vrienden-ondernemers aangeraden www.canva.com, maar die site biedt zo’n waaier aan designs aan dat je al een halve dag kan besteden aan het bekijken ervan. Gewoon eentje uitkiezen dan zonder ze te bekijken was de nieuwe strategie, maar dan merkte ik na een tijd dat hun afmetingen van flyers anders zijn diegene die ze in België aanbieden (van A4 tem A7). En als je extra faciliteiten wil, zoals een flyer met afmetingen die je zelf ingeeft, je je moet registeren. Geen probleem, maar ze hebben al meteen kredietkaartgegevens nodig, zodat ze na een maand 12 dollar kunnen factureren, omdat je gebruikt maakt van hun diensten. Daar heb ik geen zin in. Schlüss Canva dan maar (al moet ik toegeven dat ik het programma nog een paar keer opende en startte met een flyer omwille van de problemen hieronder vermeld). Zelf maken dan maar. De drukkerij waar ik de flyers wil laten drukken biedt een ontwerpprogramma aan op haar website. Maar wat blijkt na twee uur proberen, waaronder ook opnieuw moeten herbeginnen, ondanks dat ik mijn voorbeeld minstens zeven keer opsloeg? Het is een erg ongebruiksvriendelijk programma: je kunt geen titels kopiëren, als tekst in een blokje staat en je wil een deel van de tekst in het vet zetten, dan gaat dat niet. De tekst splitst zich niet automatisch als het einde van de flyer bereikt is, wil je ergens een blokje tekst tussen zetten, dan moet je alles eronder apart verzetten en schuift niet alles in groep op. Grrr! En het leek wel of Murphy ermee gemoeid was, want toen ik ongeveer klaar was en de pdf wou afdrukken, kreeg ik een blanco document. Bellen naar de drukkerij, maar daar kregen ze het pdf-document wel in alle eer en glorie te zien. Misschien proberen via andere webbrowser misschien, mevrouw? Ok. Via Internet Explorer alles openen dan maar. Gelukkig kreeg ik dan wel alles te zien. Wanneer ik wil afdrukken, lukt het echter niet. “Lade handmatige invoer leeg” blijft de printer halsstarrig herhalen! Ugh? Waar is de lade van de handmatige invoer in godsnaam? Ik steek papieren waar er normaal uitkomen, leg er op het kopieergedeelte en ook bovenaan de printer (wellicht het vak voor handmatige invoer), maar de boodschap blijft. De ‘automatische lade’ dan maar eens onder handen nemen: alle papier eruit, een deel van het papier er weer in, mij vergewissen dat het papier er goed in zit. Niets! En de tijd dringt, want ik moet bijna vertrekken op interview. Ik begin te prutsen in het menu van de printer en selecteer heel duidelijk ‘lade 1’ (de niet-handmatige) als lade voor kopiëren en printen. Effect nul. De gebruikshandleiding er maar bijhalen dan. Ondertussen tikt de tijd verder en begint mijn maag stilaan te protesteren. Eten zal waarschijnlijk in de auto moeten. Ik zoek op ‘handmatig invoeren”, maar krijg geen zoektermen. Hoe kan dat nu? Na wat zoeken in de gebruikershandleiding lees ik dat je sommige pdf’s blijkbaar beter als afbeelding afdrukt. Ah, zou het dat zijn? Bij de “geavanceerde printerinstellingen” kan ik dat blijkbaar aanvinken. TRrreeeut, hoor ik ineens – tot mijn groot genoegen. De printer is daadwerkelijk aan het werk gegaan. Probleem opgelost! Naar boven spurten (voor een zoveelste keer die voormiddag) en mijn flyervoorbeeld uit de printer halen. Nu nog een paar keer nakijken en -lezen. Ik sta op het punt de bestelling door te sturen als ik opmerk dat een citaat te veel naar links sta. Opnieuw heropenen en bestelling volledig doorlopen. Oef! Gelukt! Of toch niet? Want wanneer ik wil betalen (60 euro voor 2500 A5-flyers, ik kan het bijna zelf niet geloven wat dat maar kost!), blijkt er te weinig geld op de rekening te staan. Later betalen?! Dat kan, maar de bestelling gaat pas in druk als je betaald hebt. Dat is dus geen optie. Een andere rekening nemen dan maar. 13u20. Ik had al bijna weg moeten zijn, snijdt snel wat kaas in blokjes en neem het armtierig al wat verhard sneetje brood (het andere was te hard om nog op te eten) mee en spring in mijn auto richting interview. Opdracht gelukt!
ps voor de curieuzeneuzemosterdpotten: een fotootje van de énige echte flyers krijgt u maandag te zien! Of later, samen met een verslagje van de netwerkbijeenkomst van dinsdag. ps 2: Wie plekken weet waar ik flyers mag/kan leggen, geïnteresseerde personen kent of mee kan helpen te verspreiden: u weet me te vinden!
1 Opmerking
|
eveliNe coppin
Geïnteresseerd in mensen. Nieuwsgierig. Enthousiast. Kritisch. Empathisch. Zin voor initiatief. Kwaliteitsvol. Journalist. Levens-verhalenschrijver. Mama. Categorieën
Alles
|